В митологиите и религиите:
В много евразийски митологии вълкът е приеман за родоначалник или за възпитател
на родоначалника на племето. Освен древноримския мит за Ромул и Рем, отгледани
от вълчица, съществува древноиранска легенда за вълчица, откърмила цар Кир. В
китайска хроника от 7 в. за прадедите на тюрките, пък се разказва, че те били
изтребени от враговете, освен едно момче, откърмено от вълчица, която
впоследствие става негова съпруга и му ражда 10 сина — основатели на тюркските
родове. Сред азерите са запазени следи от култ към вълка (Боз Курт - сивия
вълк); култ към вълка има и при башкирите — етнонимът башкорт („главен вълк“) се
отнася за огузкия клон на тюркските племена. В монголската митология е известен
вълкът-прародител Борте-Чино; айну в Япония също смятат, че водят произхода си
от съюза между подобно на вълк същество и богиня. В някои северноамерикански
индиански племена битуват аналогични митове за произход от вълци (родовата група
кагвантани от племето тлинкит, племето нутка и др.). Според Страбон даките
наричат себе си вълци (δáοι
, а Херодот казва, че всяка
година неврите се превръщат във вълци. Последното се предполага, че е във връзка
с годишен ритуал, свързан с намятане на вълчи кожи и поставяне на вълчи маски.
Боговете Зевс и Аполон в древногръцката митология са почитани и с епитета
„Ликейски“, т. е. „вълчи“.
Шлем и яка, изобразяващи вълк на индианското племе тлинкит. Музей на Америките,
Мадрид.
Представите за превръщането на човек във вълк са много стари и разпространени.
Според тюрките всеки шаман може да се превърне във вълк. Известни са славянските
вярвания за хора-превъплъщенци, които могат да се превръщат във вълци — т. нар.
върколаци. Подобни вярвания са известни и сред балтийските народи (вилктаки -
при литовците) и Западна Европа. Известно е сведението на кремонския епископ
Лиутпранд за Боян Магьосника, син на Симеон, който се „изучил в правенето на
магия дотам, че можел изведнъж да се превръща във вълк, както и в най-различни
други зверове“. Днес образът на върколака е широко експлоатиран от литературата,
киноидустрията и масовата култура изобщо.
В индоевропейската традиция образът на вълкът се разглежда главно като свързан с
воините. Троянецът Долон ходи наметнат с кожа от сив вълк, което според някои
изследователи има в основата си ритуал, при който воините се преобличат къто
вълци. Вълкът има важна роля в култа на римския бог на войната Марс, в
скандинавската митология спътници на върховния бог и бог на войната Один са
вълците Гери и Фреки, наричани негови „кучета“; в една от сагите берсерките са
наричани „ulfhedinn“ или „вълчи кожи“. Едно от прозвищата на Бхима, герой-воин
от древноиндийския епос „Махабхарата“, е Врикодара - „имащ вълчи корем“, а
прякорът на грузинския цар Вахтанг І Горгослани, означава „вълкоглав“.
Представите за вълка и особено за вълчата глутница като единна воинска дружина
са разпространени и сред хетите — техният цар Хатусилис І се обръща към войската
си с „род на вълка“. Подобни представи са известни и сред сваните в Кавказ. По
време на атака тюркските воини имитират вълчи вой, с цел да сплашат врага.
Сред някои славянски народи съществува представа за вълка като унищожител на
демони. Така например украинците вярват, че ако гръмотевицата и вълка не
унищожават дяволите, те ще станат толкова много, че няма да се вижда земята.
Подобно вярване има и сред германците, а руските казаци вярват, че Господ
заповядал на вълка да изтребва дяволите.
Същевременно във вярванията вълкът е приеман и като особено опасно, демонично
животно, символизиращо злите, заплашващи хората, сили. Типичен пример за това е
вълкът Фенрир в скандинавската митология, в която има още два чудовищни вълка -
Скол и Хати, преследващи слънцето и луната. Етруският бог Аита, владетел на
царството на мъртвите, е изобразяван с „шапка“, направена от вълча глава. Сред
инуитите е разпространена представа за чудовищния вълк Амарок, а в митовете на
индианците алгонкини се разказва за вълк, брат на културния герой и трикстер
Манабозо, който става владетел на царството на мъртвите.
С вълци са сравнявани и поставените извън закона и извършилите особено тежки
престъпления спрямо обществото хора. Примери за това са древногръцкият първи цар
на Аркадия Ликаон (името му означава „човек-вълк“), тракийката Харпалика
(„граблива вълчица“) и др. В Древна Гърция престъпниците могат да намерят
сигурно убежище в храма на Зевс Ликейски. На скандинавския Один са принасяни в
жертва хора, „станали вълци“, т. е. извършили много тежки престъпления. В древна
Исландия съществува специалния юридически термин „мордварг“, съставен от думите
„убийство“ и „вълк“. С него са обозначавани убийците, които убиват беззащитни
хора след настъпването на тъмнината и впоследствие се опитват да прикрият
престъплението си.
Християнството определя вълка като символ на дявола (Августин Блажени пише: „Кой
е вълкът, ако не дяволът?“[1]) и най-вече на еретиците. Апостол Павел сравнява
еретиците с „люти вълци“ (Деяния 20:29), подобни сравнения използват и св.
Климент Охридски[2], Презвитер Козма и др.
На по-късен етап вълкът преминава в европейския приказен фолклор като
отрицателен, често леко глуповат герой.
Вълкът в българските народни вярвания:
В българските народни вярвания вълкът традиционно принадлежи към нечистите сили,
асоциира се с дявола, смъртта и зимата. Според българските дуалистични легенди
от средновековната апокрифна книжнина, вълкът е създаден от дявола, а кучето от
Господ.
Има обаче и запазени вярвания, че той е най-големият враг на вампири, дяволи,
устрели и други свръхестествени злотворни същества. В същите тези апокрифни
легенди се разказва, че сътворения от дявола вълк, съживен по божие повеление,
се нахвърля върху твореца си, който оттогава е куц. Подобен мотив се среща и в
легенди и приказки от Пирдопско, Самоковско, Охридско и Велешко. Когато се
споменават дявол или вампир, обикновено се добавя: "Вълците ги яли", а в редица
баяния болестта е заплашвана с вълк. Интересно е и вярването от Врачанско,
Ловешко, Царибродско и др., че ако най-напред в кошара се промъкне вълк и отнесе
овца, това е на добро: овцете ще са плодовити и млекодайни.
Въпреки това основните вярвания на българите, отнасящи се до вълка, са свързани
с представата за него като опасно животно. Вярва се, че е толкова лаком, че може
да унищожи наведнъж цяло стадо и затова, според вярването, Бог е направил така,
че устата на вълка не е отворена винаги. мята се, че в някои дни и часове
челюстите му са „заключени“ и през това време той нищо не може да направи на
животните, дори да влезе в стадото между тях.
Според поверията вълчицата ражда само веднъж в живота си. Някъде се вярва, че тя
ражда толкова вълчета, колкото са седмиците от Коледа до Месни заговезни и
затова, когато този период е малък (т. е. Великден се пада рано, през март),
хората са много доволни. В Странджа се вярва, че вълците „се зачеват във
великата събота без изключение“, а се раждат